Krija jogas vēsture Latvijā
Krijas (elpas un iekšējās vērības) idejas Latvijā parādījās jau 20. gadsimta sākumā. Tradīcija gāja cauri pārmaiņu laikmetiem — ar klusumu, nelieliem pulciņiem un personīgu nodošanu — līdz mūsdienām, kad tā atkal izpaužas atklāti: ar semināriem, iniciācijām un kopienas darbu.
20. gadsimta sākums
Krija jogas ienākšana Latvijā viennozīmīgi ir skatāma kontekstā ar Austrumu garīgo prakšu izplatību Eiropā, vai plašāk ņemot – t.s. Rietumu pasaulē, kas sākās 19. gadsimta beigās un vērsās plašumā 20. gadsimtā, pateicoties Paramahansa Joganandas un viņa sekotāju darbam.
Jau Latvijas Republikas pastāvēšanas pirmajos gados, 20-to gadu sākumā, izveidojās Latvijas Jogas biedrība jeb “Jogas zinātņu centrs Latvijā”, kas tolaik bija viena no pašām pirmajām šāda veida organizācijām Eiropā.
Jānis Veselis, Latvijas Jogas biedrības sekretārs uzzināja par Joganandas aktivitātēm Amerikā un sāka saraksti ar viņa tā laika palīgu Svami Dhīrānandu. 20-to gadu beigās Veselis jau cītīgi praktizēja, sekojot Dhīrānandas un Joganandas norādījumiem. Viņš izrādīja aktīvu interesi par vingrinājumu detaļām, vēstulēs uzdeva jautājumus un saņēma Dhīrānandas un Joganandas precizējošās atbildes un paskaidrojumus. Jānis Veselis arī saņēma Joganandas izdoto iekšējās kultūras mēnešrakstu “Austrumi – Rietumi“. Līdz ar to Joganandas plašākai publikai domātie materiāli no 1928.gada bija pieejami tā laika Latvijas Jogas biedrības biedriem. Pateicoties J.Veseļa centieniem attīstījās sadarbība starp Latvijas jogas biedrību un Joganandas Krija jogas izplatīšanai izveidoto Pašrealizācijas sadraudzību (Self-Realization Fellowship) Amerikā. Lai arī Paramahamsa Jogananda gandrīz 20 gadu periodā līdz otrajam Pasaules karam nemaz nebija plānojis izvērst plašāk savu darbību Eiropas virzienā, kā to var lasīt kādā no vēstulēm, tomēr Krijas mācības jau bija sasniegušas pašizaugsmes meklētājus Latvijā.
1931.gadā J.Veselis sāka saņemt augstāko līmeņu lekcijas. Viņš arī uzsāka darbu pie Joganandas lekciju tulkošanas latviski Jogas biedrības biedru vajadzībām. Mazliet vēlāk jau personīgi ar Jogānandu uzsākas sarakste par īpašās enerģijas vadīšanas sistēmas – tā sauktās Jogodas sistēmas klašu atvēršanu Rīgā, kā arī par Krija jogas centra kā Latvijas Jogas biedrības apakšstruktūras izveidi. Jāatzīmē, ka 30-tajos gados Latvijas Jogas biedrība izvērsa visnotaļ aktīvu darbību ne tikai Latvijas, bet, varētu teikt, pat starptautiskā mērogā. Tās vadītājs Harijs Dīkmanis, sekretārs Jānis Veselis, sieviešu sekcijas vadītāja Anna Dolfija, kā arī aktīvākie biedrības biedri Alfrēds Biezais, Anna Plaudis u.c. sarakstījās ar tā laika izcilākajiem indiešu jogas skolotājiem, kā arī sadarbojās ar tādiem pašiem aktīviem meklētājiem un jaunu ceļu izmēģinātājiem citās Eiropas valstīs.
Joga padomju okupācijas laikā
Latvijas Jogas biedrība pastāvēja līdz padomju varas ienākšanai Latvijā 1940. gadā. Padomju varai alternatīvus pasaules uzskatus pārstāvošas organizācijas nebija vajadzīgas, kā kaitīgā buržuāziskā dzīves veida sastāvdaļai arī jogas biedrībai nācās beigt savu darbību.
Svami Dhīrānandas 1929.gada februāra vēstules Jānim Veselim sākums un nobeigums (no Maigoņa Ērika Ābola personīgā arhīva)
Visbeidzot sadarbībā ar Joganandas organizāciju tika izstrādāts, iespiests un izplatīts starp biedrības biedriem to privātai lietošanai īpašs Joganandas pašu būtiskāko atziņu, Jogodas sistēmas un Krija jogas konspekts latviešu valodā. Kā redzam zemāk, Krija jogas mācība tika pamatota ar Jēzus vārdiem.
Šie ir Bībeles citāti, uz kuriem parasti atsaucas Krija jogas skolotāji. Svami Šri Juktešvars grāmatā “Svētā zinātne“, analizēja jogas filozofijas un Bībeles paralēles, norāda uz krijas mācības principu sākotnējo vienību ar kristīgo ideju. Savukārt, Jogananda savā žurnālā regulāri ievietoja komentārus par Jaunās Derības tekstiem no jogas viedokļa, ko vēlāk apkopoja fundamentālā grāmatā Second coming of Christ (Otrreizējā Kristus atnākšana) ; jaunajā 2004.gada izdevumā divos sējumos kopā ar pielikumiem šis komentārs sastāda 1642 lapaspuses.
Savu indiešu skolotāju ietekmē arī Latvijas jogas biedrība 30-tajos gados centās apvienot šos divus pasaules skatījumus – kristietību un jogu.
Sākoties Otrajam pasaules karam, pasaulīgās materiālās aktualitātes ņēma virsroku, garīgo mācību izplatīšana kļuva lieka. Nebija vajadzīga arī Krija joga. Biedrības biedri izklīda kur nu kurais. Vienus samala karš un izsūtījumi, citi devās emigrācijā, bet bija arī tie, kas palika Latvijā. Cita starpā arī Jānis Veselis pārdzīvoja visus pārmaiņu laikus un palika Latvijā.
Ar jogu un tajā skaitā Krija jogu Jānis Veselis strādājis regulāri ik dienas līdz mūža galam, lai gan padomju apstākļos tās bija visai noslēgtas privātas nodarbības. Tas pats attiecas uz citiem jogas biedrības bijušajiem biedriem, kas palika Latvijā. Tomēr arī grūtos padomju gadus šie ļaudis nedzīvoja pilnīgā izolācijā. Cilvēki, kam tas bija nepieciešams, atrada jogas praktiķus un varēja saņemt nepieciešamo padomu, palīdzību, materiālus. Turklāt pēc Staļina nāves, Hruščova atkušņa apstākļos, atjaunojās zināma, kaut diezgan noslēgta, publiska darbība.
Viena no bijušajām biedrības sieviešu nodaļas biedrēm Alma Ozoliņa 50-to gadu otrajā pusē privātu viesību aizsegā sāka organizēt veco biedrības biedru un arī dažu jaunu interesantu kopā sanākšanas, kuru neatņemama sastāvdaļa bija zinošāko uzstāšanās ar lasījumiem un lekcijām par jogas un garīgās izaugsmes tēmām. Vecie biedrības biedri strādāja pie 30-to gadu mācību materiālu pārrakstīšanas, kā arī jauniegūtu materiālu tulkošanas latviešu valodā. Dažādu tulkotāju tulkošanas kvalitāte gan bija visai atšķirīga, tomēr vismaz saturs bija pieejams interesentiem.
Bija daži bijušie biedrības biedri, kam izņēmuma kārtā padomju apstākļos izdevās saglabāt, kaut neregulāru un stingri kontrolētu, saraksti ar Indijas skolotājiem un kādreiz saņemt arī kādu no jaunajām grāmatām. Pēc Hruščova atkušņa beigām gan šī sarakste lielākoties pārtrūka, bet tad jau atkal sāka ieplūst materiāli ar Krievijas akadēmisko aprindu kontaktu starpniecību. Līdz ar to šajos jautājumos saistība ar norisēm “Lielajā Pasaulē” nekad nepārtrūka pilnībā. Tā arī Joganandas Krija jogas lekcijas padomju pagrīdes mašīnraksta izdevumos palika pieejamas nopietniem meklētājiem.
Padomju garīgās pagrīdes darbības un Krija jogas kontekstā noteikti jāatzīmē rakstniece Alise Eka un viņas vīrs Jānis Praiss. Viņi abi bija saistīti ar Krija jogu padomju laikā. Alise Eka līdzdarbojās pie vairākiem nozīmīgiem tulkojumiem, tajā skaitā, šķiet, arī pie Joganandas “Joga Autobiogrāfijas” pagrīdes tulkojuma. Jāņa Praisa gleznotie Latvijas Jogas biedrības bijušo skolotāju Svami Šivānandas un Svami Šri Juktešvara portreti pēc šodienas Krija jogas skolotāju atzinuma pat fantastiski precīzi attēlo šo cilvēku iekšējo stāvokli. Gleznotājs šos cilvēkus dzīvē nekad nebija saticis un bija redzējis tikai dažas, jau daudz ko pārdzīvojušas fotogrāfijas. Tomēr viņš spēja tos uzgleznot precīzi un ar šo portretu starpniecību nodot arī zināmu garīgu saturu.
Joga pēc neatkarības atjaunošanas
Pēc Latvijas valstiskās neatkarības atjaunošanās jau 90-to gadu sākumā iesākās dažādu jogas klubu veidošanās process. Taču šis ir pavisam cits laikmets un arī pavisam cita pieeja jogas mācību izplatīšanai. Tāda vienota jogas organizācija, kāda bija Latvijas Jogas biedrība 20.gs. 20-tajos un 30-tajos gados vairs nemaz arī nebija iespējama.
Indijā joga ir vienmēr pastāvējusi guru – skolnieka attiecību kontekstā. Līdz ar to katram ievērojamākam jogas skolotājam ir “sava” jogas līnija. Protams, Indijā pastāv arī akadēmiska, zinātniska jogas izpēte, turklāt, katram atsevišķam jogas veidam ir tā vispārīgie principi, tomēr tradicionālo tehniku gadsimtu gaitā ir bijis izstrādāts tūkstošiem, un variāciju ir neskaitāmi daudz. Tāpēc pastāv daudzas jogas skolas, un ikviena izcila joga ievērojamākie mācekļi rada atkal jaunus un jaunus attiecīgās skolas, jebšu pēctecības līnijas, zarus.
Savukārt, Rietumu pasaulē dažādi jogas klubi un sekcijas mūsdienās pārsvarā veidojas kā sava veida biznesa struktūras nevis kā sabiedriskas organizācijas ar veselīga dzīves veida vai Austrumu tradīcijās sakņota garīguma apgūšanas un izplatīšanas mērķi. Latvijā šajā ziņā nav izņēmums.
Arī situācija ap Krija jogu tiklab Indijā kā ārpus tās pa šo laiku ir ievērojami mainījusies. Pagājušā gadsimta 20-tajos un 30-tajos gados ārpus Indijas ar Krija jogas izplatīšanu nodarbojās tikai Jogānanda un viņa palīgi un skolnieki. Taču Lahiri Mahasai bija daudz mācekļu, un diezgan daudzi saņēma pilnvarojumu mācīt citus. Un, kaut arī Lahiri Mahasai Krija jogas pamata vingrinājumu komplekts tiek aprakstīts visai viennozīmīgi, kopumā šis jogs praktizēja pats dažādām vajadzībām un bija mācījis saviem dažādiem skolniekiem diezgan ievērojamu skaitu dažādu tehniku (tradicionāli tiek uzskatīts, ka 108 tehnikas, kas gan drīzāk varētu būt tikai simbolisks skaitlis ar nozīmi “daudz”). Tādējādi, nododot Krija jogu pa mācekļu pēctecības līnijām, kā arī skolotājiem strādājot dažādos apstākļos un ar dažādiem skolniekiem, šī tradīcīja ir sazarojusies un atsevišķās pēctecības līnijās reizēm kļuvusi diezgan atšķirīga. Protams, pamatvingrinājumi joprojām ir viegli atpazīstami, tomēr atšķirības vairs nav tikai virspusējas. Krija joga ir šodien plaši izplatījusies arī ārpus Indijas, gan abās Amerikās, gan Eiropā, gan Austrālijā, gan citur Āzijā un skolotāji šodien nav vairs tikai indieši.
Lahiri Mahasai bija divi dēli – Tinkouri Lahiri un Dukouri Lahiri – kas saņēma tiesības apmācīt citus Krija jogā. Katram no šiem dēliem bija bērni, kuri praktizēja Krija jogu un ieguva krijas mācīšanas tiesības. Tā izveidojās tā saucamās Krija jogas ģimenes līnijas. Tomēr arī dažādās ģimenes līnijās vingrinājumi nebūt netiek izpildīti absolūti vienādi, kas izriet no dabiska dzīves un mācības attīstības procesa.
Ir Krija jogas līnijas, kas laiku pa laikam pretendē uz pareizākas Krija jogas mācības statusu. Piemēram, ir krijas skolotāji, kuri ļoti kritizē Jogānandu, vai citi atkal Hariharānandu, kuri dažādos laikos strādāja ar lielām mācekļu grupām ārpus Indijas, ka izmaiņas, ko tie ieviesuši Krija jogā, ir nepamatotas un neatbilstošas utml.
Citas Krija jogas autoritātes (piemēram, Šailendra Bidžoi Dasgupta, Sidhanath u.c.) turpretī norāda, ka iepriekš minētie skolotāji mācīja Krija jogu pilnīgi citos apstākļos un lielāko tiesu cilvēkiem ar stipri atšķirīgu sagatavotības līmeni, tāpēc viņiem nācās meklēt jaunus pielāgojumus, lai panāktu to pašu rezultātu. Viņi uzsver, ka minētie skolotāji gan paši sasniedza izcilus rezultātus, gan arī daudziem Rietumniekiem, kuri līdz tam nebija pazīstami ne ar kādām jogas formām, palīdzēja sasniegt ievērojamus sasniegumus, tāpēc, lai kritizētāji vispirms parāda, ka var to pašu, un tad lai runā.
Viens no Krija jogas pamatprincipiem klasiski ir tiešās apmācības principa ievērošanā – mācība un metodes tiek nodotas tieši no skolotāja skolniekam. Šādā gadījumā ļoti svarīga ir gan skolotāja kvalifikācija, gan skolnieka paša gatavība mācīties, gan arī psiholoģiskā saite starp meistaru un mācekli. Tāpēc tiem, kas vēlas nopietni mācīties šo tradīciju, vislabākais ceļš ir mēģināt iekšēji sajust, kas ir tas, kas viņus vairāk uzrunā.
Kas attiecas uz Krija jogu Latvijā pēc neatkarības atjaunošanas, sākotnējā periodā gandrīz uz piecpadsmit gadiem Krija joga tikpat kā pilnībā pazuda no plašākas pieejamības. Vecās Jogas biedrības biedri pamazām bija aizgājuši mūžībā. Tie no vidējās paaudzes cilvēkiem, kas kaut ko zināja par šo vēsturi un kriju, klusām darbojās katrs savā nodabā. Bija atsevišķi centieni atjaunot sadarbību ar Joganandas organizāciju Amerikā utml., bet tie tā arī neieguva plašāku un zināmāku organizētu raksturu.
Tikai 2005.gada vasarā Latvijā ieradās un sadarbībā ar Drustu Tautskolu “99 Baltie zirgi” novadīja Krija jogas semināru Svami Šri Juktešvara un Paramahamsa Joganandas izcilā sekotāja Paramahamsa Hariharānandas skolnieks un ievērojams Krija jogas skolotājs Svami Šuddhānanda.
Pāris gadus vēlāk Latviju pirmo reizi apciemoja arī Lahiri ģimenes līniju pārstāvošais Mahasai mazmazdēls Šibendhu Lahiri. Tādējādi Latvijā parādījās konkrētas ģimenes līnijas sekotāju saime. Latvijā ir bijis arī seminārs ar Juktešvara līnijas ievērojama skolotāja Svami Šankarānandas mācekli zviedru jogačarju Per Wibe, lai gan Šankarānandas līnija pamatā darbojas Lietuvā. Pie tam Svami Šankarānanda regulāri pats personīgi apmeklē Lietuvu. Šaurā lokā Latvijā darbojas gan Joganandas dibinātā Pašrealizācijas biedrība, gan no tās atzarojusies Joganandas mācekļa Krijānandas organizācija Ānanda, kaut arī ar šīm organizācijām saistīto cilvēku darbība publiski ir maz manāma.
Šobrīd Latvijā ir izveidota Krija Jogas biedrība un ikvienam aktīvam interesentam ir iespējams saņemt autorizētu Krija jogas iniciāciju un apmācību uz vietas, kā arī, protams, ir iespēja doties uz kādu no Rietumvalstīs vai Indijā sastopamajiem Krija jogas centriem un āšramiem. Divas līdz trīs reizes gadā uz Latviju tiek aicināti skolotāji no mātes organizācijām Austrijā, Amerikā un Indijā.
Mūsu skolotāji
Divdesmit gadu laikā Latviju ir apmeklējuši daudzi skolotāji. Lūk, daži no viņiem:
Paramahamsa Prajnanananda
Paramahamsa Prajnanananda (dz. 1960, Orisa, Indija; dzim. Triloki Dašs) ir Paramahamsas Hariharanandas pēctecis Krija jogas līnijā. 1980. gadā students būdams saņēma iniciāciju no Gurudēva un uzturēja stingru disciplīnu, strādājot arī par ekonomikas pasniedzēju. 1995. gadā tika iesvētīts par mūku (Svami Prajnanananda Giri) un nosūtīts nest Kriju pasaulē; 1998. gadā saņēma titulu “Paramahamsa”. Vairāk nekā divas desmitgades viņš māca visā pasaulē, vada Prajnana misiju, veido ašramus un skolas (Balashram), un ir daudzu garīgu grāmatu autors.
Svami Mangalananda
Dzimusi un augusi Vācijā, praktizē Krija jogu no 1992. gada. Viņas pirmais skolotājs bija ievērojamais eiropiešu jogačarja Radžarši Peterānanda no Nīderlandes. 1994. gadā viņa satika savu meistaru Paramahamsu Hariharānandu un kopš tā laika palika viņa tuvumā dažādos āšramos, kā arī pavadīja viņu Eiropas ceļojumos. Svami Mangalānanda ir studējusi filozofiju un medicīnu Vācijā un Austrijā. Neilgi pēc studiju beigšanas 2000. gadā Hariharānada ordinēja viņu par Giri ordeņa Svami (mūku). Tādējādi Mangalānananda kļuva par pirmo sievieti Svami šajā līnijā. Pēdējos gados viņa ir vadījusi simtiem meditācijas programmu Krija ašramā Austrijā, Tatendorfā un daudzviet citur Eiropā, kā arī regulāri apmeklē Latviju.
Svami Gurukripānanda
Svami Gurukripānanda ir dzimusi Indijā, Orisas štatā. Kopš astoņdesmito gadu sākuma viņa bija tuva Paramahamsas Hariharānandas skolniece. Svami Gurukripānanda māca Krija jogu no 2007.gada. 2009.gada februārī viņu uzņēma Svami (mūku) ordenī. No 2010.gada 23.jūlija līdz 26.jūlijam Svami Gurukripānanda apmeklēja Latviju un ievadīja krijā vairākus interesentus.
Jogačarja Petra Helviga
Jogačarja Petra Helviga praktizē Krija jogu no 1989.gada. Divus gadus vēlāk Amerikā viņa satika savu skolotāju Gurudevu Paramahamsu Hariharānandu. Pēc tam viņa kopā ar vīru ceļoja uz Indiju, lai būtu sava skolotāja tuvumā. Viņai ir divi bērni. Petrai Helvigai ir horeogrāfes izglītība un viņa strādāja par deju skolotāju un horeogrāfi līdz 1990.gadam. Vēlāk Petra Helviga palīdzēja savam vīram viņa izveidotajā jogas studijā kā jogas pasniedzēja. Kopš 2007.gada, kad Hariharānandas 100-gades svinību laikā viņu apstiprināja kā Jogačarju, viņa regulāri vada Krija jogas seminārus Holandes Krija jogas centrā un daudzviet citur Eiropā, t.sk. Latvijā.
Jogačarja Klaudija Krēmere
Klaudijai Krēmerei ir vairāk nekā 20 gadu meditācijas pieredze. Sākot no 90-to gadu pirmās puses, viņa ir vairākkārt piedalījusies intensīvās vairāku mēnešu meditācijas treniņu programmās Indijā, kā arī pavadījusi ievērojamu laiku kopā ar savu meistaru Paramahamsu Hariharānandu lekciju un Krija jogas apmācību ceļojumos abās Amerikās, Indijā un Eiropā. 2007.gadā Hariharānandas 100-gades svinību laikā Paramahamsa Pragjānānanda apstiprināja viņu kā Jogačarju. Klaudija Krēmere ir studējusi mūziku un jurisprudenci un strādājusi kā valsts ierēdnis starptautiskās struktūrās. Kopš 2009.gada viņa regulāri apmeklē Latviju.
Jogačarja Uši Šmidtke
Jogačarja Uši Šmidtke praktizē krija jogu kopš 1994. gada. Viņa ir saņēmusi iniciāciju no Petera van Breukelen (Peter van Breukelen), taču savu meistaru Paramahamsu Harihāranandu satika 1995. gadā un kopš šī brīža uzsāka daudz aktīvākas krija jogas studijas. Turpmākajos divos gados viņa regulāri devās uz ASV, lai gūtu iespēju satikt Harihāranandu. 2007. gadā viņa kļuva par krija jogas jogačarju. Ikdienas dzīvē Uši Šmidtke vairāk kā 40 gadus strādāja kā medicīnas analītiķis. Latvijā – 2014.gada vasaras programmas laikā.
Jogačarja Histas Damania
Jogačarja Histas Damania ir namturis, t.i. viņam ir ģimene un laicīgās darbības joma, dzīvo Mumbajā, Indijā. Viņš tika iniciēts Krija jogā 2002. gadā, un ir pilnvarots mācīt kriju no 2016. gada. Ir praktizējošs arhitekts un kopā ar Paramahamsa Prajnanandadži ir piedalījies Guru Mandir jeb Gurudeva Paramahamsa Hariharanandas samadhi svētnīcas projektēšanā Balighai, Puri, Orisā Indijā. Piedalījies arī citos svētvietu projektos. Ar Paramahamsa Prajnanandadži deleģējumu no 2018. gada veic krija jogas iniciāciju. Latvijā – 2023., 2024.gadā.
Svami Čidrupananda Giri
Svami Čidrupananda dzimis Pasevalkā, Vācijā. Jaunībā strādāja dzelzceļa drošības telekomunikācijās. Patiesības meklējumos izlasīja Paramahamsas Hariharanandas “Krija jogu” un 2000. gada jūnijā Tattendorfas ašramā satika Paramahamsu Prajnananandu, no kura saņēma iniciāciju. 2001. gadā viņš tikās ar Gurudēvu Hariharanandu ASV. Pēc brahmačarjas kursa (2002) kalpoja Tattendorfā, Vīnē un Maiami. 2012. gadā saņēma sannyāsu un vārdu Čidrupananda (“apziņa svētlaimes veidolā”). Šobrīd dzīvo Mother Center ašramā Homstēdā, vada programmas ASV un ir pilnvarots iniciēt Krijā.
Svami Sahajananda Giri
Svami Sahadžananda ir dzimis nelielā ciematā Odishā, Indijā. Studiju laikā viņam bija laime satikt Paramahamsu Hariharanandu (daršana), un šī īsā tikšanās atstāja neizdzēšamu iespaidu. Pārcēlies uz ASV darba un mācību dēļ, viņš turpināja meklēt Meistaru. 2000. gadā Sahadžananda apmeklēja ašramu Homstēdā (Floridā), kur tikās ar dižo Guru un, saņēmis viņa svētību, apguva Krija jogas meditāciju. 2010. gadā, ar Paramahamsas Prajnananandas svētību, svamīdži atstāja laicīgo darbu un iestājās klosterī. 2016. gadā Paramahamsa viņu iesvētīja par mūku Giri kārtā. Vārds Sahadžananda nozīmē “tas, kurš līksmojas Pašā (Dvēseles) priekā”.
Jogačarja Michael Rieser
Pēc mašīnbūves studijām Karlsrūē Mihaels Rīzers 35 gadus strādāja par inženieri BMW Minhenē, specializējoties dzinēju izmešu attīrīšanā. Viņš ir divu dēlu tēvs (dzimuši 1991. un 1993. gadā. 1987. gadā Mihaelu Krija jogā iniciēja Radžarši Pīters van Breikelens. Kopš 1991. gada viņš ar sievu Gerti Minhenē organizē Krija jogas programmas. Tikšanās ar Gurudēvu Paramahamsu Hariharanandu (1991–2002) un ar Gurudži Paramahamsu Prajnananandu (kopš 1994) bijušas lielas svētības. 2023. gadā Paramahamsa Prajnanananda pilnvaroja Mihaelu mācīt Krija jogu.
